پارسيانه
سرزمین مادری
خرس ایرانی
نطنز


شهرستان نطنز یکی دیگر از شهرستان های استان اصفهان است که با وسعت3397کیلومتر مربع از شمال به« شهرستانهای آران وبیدگل و کاشان» از غرب به« شاهین شهر» از جنوب به« شاهین شهر و اردستان» و از شرق به اردستان ختم می شود .جمعیت استان طبق سرشماری سال1385بالغ بر 44551نفر بوده و بر اساس تقسیمات کشوری این شهرستان از دوبخش مرکزی و امامزاده،دو شهر نطنز و بادرود و پنچ دهستان به نامهای کرکس،طرقرود،برزرود،امامزاده و خالدآباد تشکیل شده است.آب و هوای شهرستان بگونه ای است که روستاهای غربی و جنوبی اطراف کوه کرکس زمستانهای بسیار سرد توام با برف و یخبندان،تابستانهای معتدل با آب و هوای لطیف و فرحبخش و بهار و پاییزی معتدل را دارا می باشد.در نواحی بین کوهستان همچون کویر و جلگه هایی که در دامنه کوهها پایان می گیرند بارندگی کم و زمستانهای سرد و خشک و تابسانهای نسبتا معتدل حاکم است و بلاخره نواحی بادرود دارای آب و هوائی بری و سخت ویژه کویر با زمستانهای خشک و بدون برف و باران و تابستانهای گرم و طولانی می باشد.در بخش کشاورزی اگر بارندگی خوب و بر وفق مراد کشاورزان باشد محصولاتی چون گندم،جو بهاره،جو پاییزه،انواع لوبیا،ارزن،پیاز،سیب زمینی،خربزه،هندوانه،پنبه،توتوتن،تنباکو و دانه های روغنی سراسر منطقه را در بر می گیرد.در بخش باغ داری هم انواع میوه همچون زردآلو،سیب،آلو،آلبالو،هلو،انار،انجیر،توت،انگور و گلابی که تحفه منطقه می باشد برداشت می شود.جاذبه های تاریخی و گردشگری شهرستان عبارتند از منطقه باستانی اریسمان،آتشکده،مسجد جامع نطنز،گنبد میرسید،مسجد خواجه،حسینیه افوشته،شربتخانه افوشته،گنبد باز،کاروانسرای کوهاب،رباط شاه عباس،شکارگاه شاه عباس،قلعه وشاق وووووکه هر کدام در نوع خو دیدنی می باشد.
آهوی ایرانی

dunckelvogel@gmail.com
مراسم گلابگیری در نیاسر

یکی از مراسم دیدنی و زیبا در نیاسر مراسم گل چینی و گلابگیری است که از اواخر اردیبهشت ماه هر سال به مدت15الی30روز شروع و به اتمام میرسد.از اینرو نیاسر در این ایام میزبان گردشگران بسیاری از سراسر ایران و اندک شماری از دیگر نقاط جهان می باشد
گرگ ایرانی


پناهگاه حیات وحش در 45 کیلومتری جاده شاهرود به آزاد شهر

dunckelvogel@gmail.com
غار نیاسر

از دگر دیدنیهای نیاسر غار رئیس«غارتالار»است که به دوره اشکانیان نسبت داده شده.غار از جنس نوعی سنگ نرم که بیشتر شبیه ملات گچ و آهک است ساخته شده و طولی تقریبی معادل 150متر را دارا می باشد. این غار در پای کوه نسبتا مرتفعی از ارتفاعات نیاسر واقع شده و بنای این مکان بسیار پیچیده و دارای دالآن های پیچ در پیچ و انشعابات بسیار است.از مجموعه آثار سفالی،سنگی و مسکوجات بدست آمده در غار که مربوط به دوران اشکانیان، ساسانیان،سلجوقیان و ایلخانیان است احتمال زیاد می رود که در دوره ساسانیان این غار جنبه مذهبی داشته.
گور خر ایرانی
آبشار نیاسر

آبشار نیاسر پدید آمده از چمشه اسکندر است که از کنار چهار طاقی شروع و بعد از عبور از زیر مسجد و گذشتن از باغ تالار به ابشاری زیبا تبدیل و درختان پیرامون آن مانند بید شیرین،بیدتلخ،نارون«پشه»،عرعر،ون«زبان گنجشک»توت بی دونه،انجیر و مو زیبائی آن را دو چندان کرده بطوریکه تصویری کم نظیر از آبشار در ذهن هرمسافر کویری می سازد.در گذشته ای نه چندان دور آب چشمه اسکندر میزبان آسیابهای متعددی بوده که هم اکنون به جز یک آسیاب و بقایای بجا مانده از چند آسیاب دیگر بنای سالمی از آنها بجا نمانده.
یوز پلنگ ایرانی
dunckelvogel@gmail.com
آتشکده نیاسر

عکاس شهاب الدین واجدی
آتشکده نیاسر اولین نیایشگاه سلسله ساسانی در ایران است که توسط اردشیر بابکان موسس این سلسله ساخته شده.این چهارطاقی با ابعاد 14در14متر سمبل 4عنصر اصلی باد،آب،خاک و آتش است که هر کدام از ستون ها دقیقا یکی از 4جهت اصلی را نشان می دهد.البته امروزه با تحقیقات بعضی از اخترباستان شناسان فرضیه ای با عنوان کار بری تقویمی برای این بنا نیز مطرح شده که بی ربط هم نمی باشد زیرا در ایران باستان بسیاری از بناها چند منظوره ساخته می شده.چهارطاقی نیاسر بر روی بلندای تپه ای در روستای نیاسر واقع می باشد
نمای سرسبز نیاسر

dunckelvogel@gmail.com
نیاسر

عکاس سید شهاب الدین واجدی

نیاسر در35کیلومتری شمال غربی کاشان در منطقه ای کوهستانی و در ارتفاعات کرکس واقع و تقریبا جمعیتی بالغ بر2400نفر را در بر دارد.دربعضی منابع بانی نیاسررا اردشیر بابکان نامیده اند که بعد از شکست دشمنان، دین زرتشت را در ایران رسمی و اولین آتشکده یا نیایشگاه را در این منطقه بنا نهاده.این شهر حاشیه کویر نشین ولی سرسبز در خود جاذبه های تاریخی وطبیعی زیادی دارد که از جمله می توان به چهارتاقی«آتشکده نیاسر»با دوهزارسال قدمت،چشمه اسکندریه،آبشار نیاسر،غار رئیس منسوب به دوره پارتیان،باغ زیبای تالار از دوره صفویه،گرمابه صفوی،چنارهای کهنسال ووو اشاره کرد

نمائی از هتل گلستان قمصر

dunckelvogel@gmail.com
ابزار گلابگیری سنتی در قمصر کاشان

عکاس سید محسن سجادی
گلابگيري سنتي :
ابزار و وسايل گلابگيري سنتي
1. ديگ مسين 2. تغار سفالين كه امروزه جاي خود را به تغار مسين داده 3. پارچ دسته دار مسين با ظرفيت حدود 30-40 ليتر 4. چهار عدد ني چوبين توخالي كه دو به دو در انتها به يكديگر متصل شده 5. حوض آب كه كار دستگاه تبريد را انجام مي دهد 6. دستگاه حرارتي مستقيم در زير ديگ مسين كه به وسيله گاز تغذيه مي شود .
در مجموع گلاب خوب ، بوي خوش و طعم كمي تند و تلخ دارد و از نظر ظاهري بي رنگ ، زلال ، بدون سرب و ماده خارجي و بوي ترشيدگي و داراي بوي ويژه گل محمدي مي باشد .
گلاب از حيث درجه خلوص به چند دسته تقسيم مي شود كه عبارتند از : گلاب سنگين ( درجه 1 ) گلاب سنگين ( درجه 2 ) گلاب سه آتشه ( سه گل ) گلاب پس آب و گلاب زير عطري
قمصر

عکس از حمید رضا نیکو مرام
قمصر

عکس از سید محسن سجادی
این شهر با وسعت6275هکتار و جمعیتی بالغ بر 3667نفر در امتداد دره های کم شیب کوه های مرکزی ایران واقع می باشد.جنوب و جنوب غربی شهر در مسیر ارتفاعات 3000متری قرار دارد که بلند ترین نقطه آن گرگش با ارتفاع 3588متر غرب آن کوه های اسبی با ارتفاع«3120متر»شرق آن کوه سم«2570متر»و شمال آن کوه اشک با ارتفاع 2370مترقرار دارد که به شکلی قمصر را در درون خود احاطه کرده اند.همچنین از میان شهر رودی به نام قمصر عبور می کند که از پای کوه گرگش شروع می شود بعد از گذشتن از میان شهر به دشت کاشان و در نهایت به پایاب خود مسیله قم می ریزد.اقتصاد منطقه در عرقیات گیاهی و محصولات باغی مثل آلوچه،سیب،آلو،قیصی،انگور،گردو و بادام است اما در میان آنها اهم و شناخته ترین شان گلاب قمصر است که در ایام گلاب گیری«جشنواره گل و گلاب» که از نیمه فصل بهار «اردیبهشت»تا پایان فصل، شروع و به اتمام می رسد این شهر میزبان هزاران گردشگر از سراسر ایران می باشد
قصرفیلیه

در اقدامي ناگهاني
قصر فيليه خرمشهر تخريب شد
جام جم آنلاين: بار ديگر بلدوزرها دور از چشم متوليان و دوستداران ميراث فرهنگي کشور يک بناي ثبت شده در فهرست آثار ملي را موسوم به قصر فيليه خرمشهر ، براي هميشه تخريب کردند.

سخنگوي انجمن دوستداران ميراث فرهنگي خوزستان به مهر در اهواز گفت: گفته مي شود تخريب قصر فيليه خرمشهر که درمحوطه شرکت تاسيسات دريايي خرمشهر قرار دارد مورد اعتراض سازمان ميراث فرهنگي قرارگرفته اما تاکنون واکنشي علني توسط سازمان ميراث فرهنگي آبادان در اين مورد مشاهده نشده است.

مجتبي گهستوني افزود: تخريب قصر قاجاري فيليه که در سال 1379 به شماره 2845 در فهرست آثار ملي ثبت شده بود در حالي صورت گرفت که بر خلاف گفته‌هاي مديران ميراث فرهنگي آبادان مرمت بخشي از اين بنا از دو سال پيش آغاز شده بود.

وي اضافه کرد: انتظار مي رفت اين بنا با توجه به مرزي بودن آن و همچنين شدت حملات در زمان جنگ تحميلي تخريب شود ولي همچنان استحکام خود را حفظ کرده و در وضعيت نسبتا خوبي به سر مي‌برد در عين حال از نظر مرمتي و ساخت و ساز نياز به رسيدگي فراواني دارد.

سخنگوي انجمن دوستداران ميراث فرهنگي خوزستان اظهار داشت: قصر فيليه در محدوده شلمچه در کنار اروند رود واقع است.

آجري کاري هاي اين بنا از ويژگي هاي آن محسوب مي شد که درب و پنجره‌هاي آن از چوب ساج و آبنوس ساخته شده و از آئينه‌ کاريهاي سقف، داخل اطاق ها ، طارم و ايوان هاي آن با تمثال هاي پادشاهان قاجار برخوردار بود.

گهستوني يادآور شد: سازمان ميراث فرهنگي در سال 1387 هم مبلغ 400 ميليون تومان اعتبار براي يک اقدام غير مرمتي در جوار قصر فيليه به منظور ايجاد يک ساختمان جديد براي الحاق به قصر هزينه کرده بود تا پس از مرمت اين بنا مهمانسراي کارکنان شرکت تاسيسات دريايي ايجاد شود.

ک‍‍اخ‌ ت‍‍اري‍خ‍‍ي‌ ش‍ي‍خ‌ خ‍ز‌ع‍ل‌ در م‍ن‍طق‍ه‌ ف‍ي‍ل‍ي‍ه خ‍رم‍ش‍‍ه‍ر ب‍‍ا 81 س‍‍ال‌ ق‍دم‍ت‌ ي‍ک‍‍ي‌ ‌از ‌آث‍‍ار م‍ل‍‍ي‌ و ت‍‍اري‍خ‍‍ي‌ ک‍ش‍ورم‍‍ان‌ ب‍ه‌ ش‍م‍‍ار م‍‍ي‌ رود.

ک‍‍اخ‌ ش‍ي‍خ‌ خ‍ز‌ع‍ل‌ در س‍‍ال‌ 1917 در زم‍ي‍ن‍‍ي‌ ب‍‍ا زي‍رب‍ن‍‍ا‌ي‌ 788 م‍ت‍ر م‍رب‍‍ع‌ در ک‍ن‍‍ار ن‍‍ه‍ر ف‍ي‍ل‍ي‍ه‌ خ‍رم‍ش‍‍ه‍ر ت‍وس‍ط م‍‍ع‍م‍‍ار‌ان‌ ‌اص‍ف‍‍ه‍‍ان‍‍ي‌ و ش‍ي‍ر‌از‌ي‌ س‍‍اخ‍ت‍ه‌ ش‍د.

ب‍ر‌ا‌ي‌ س‍‍اخ‍ت‌ ‌اي‍ن‌ ک‍‍اخ‌ ‌از م‍ص‍‍ال‍ح‍‍ي‌ ‌ه‍م‍چ‍ون‌ ‌آج‍ر و گ‍چ‌ ‌اس‍ت‍ف‍‍اده‌ ش‍ده‌ ‌اس‍ت. ب‍ن‍‍ا‌ي‌ م‍ذک‍ور در س‍‍ال‌ 1355 م‍رم‍ت‌ ش‍د و ب‍‍ع‍د‌ه‍‍ا م‍ورد ‌اس‍ت‍ف‍‍اده‌ د‌ان‍ش‍ک‍ده‌ ‌ع‍ل‍وم‌ دري‍‍اي‍‍ي‌ ‌اي‍ن‌ ش‍‍ه‍ر ق‍ر‌ار گ‍رف‍ت.

ق‍س‍م‍ت ه‍‍اي‍‍ي‌ ‌از ب‍ن‍‍ا‌ي‌ ت‍‍اري‍خ‍‍ي‌ ک‍‍اخ‌ ش‍ي‍خ‌ خ‍ز‌ع‍ل‌ در ‌اث‍ر ج‍ن‍گ‌ ت‍ح‍م‍ي‍ل‍‍ي‌ و ‌ع‍و‌ام‍ل‌ ج‍و‌ي‌ ت‍خ‍ري‍ب‌ ش‍د ول‍‍ي‌ پ‍س‌ ‌از پ‍‍اي‍‍ان‌ ج‍ن‍گ‌ ت‍ح‍م‍ي‍ل‍‍ي‌ ب‍‍ار دي‍گ‍ر م‍رم‍ت‌ شد. ش‍ي‍خ‌ خ‍ز‌ع‍ل‌ پ‍س‍ر ح‍‍اج‌ ج‍‍اب‍ر‌ ن‍ص‍رت‌ م‍ل‍ک م‍ت‍ول‍د 1238 ‌ه‍ج‍ر‌ي‌ ق‍م‍ر‌ي‌ ي‍ک‍‍ي‌ ‌از و‌ال‍ي‍‍ان‌ خ‍وزس‍ت‍‍ان‌ ب‍ود ک‍ه‌ ب‍ه‌ م‍دت‌ 29 س‍‍ال‌ ب‍ر ‌اي‍ن‌ م‍ن‍طق‍ه‌ ح‍ک‍م‍ر‌ان‍‍ي‌ ک‍رد.
نمائی دیگر از قلعه تدافعی کرشاهی

dunckelvogel@gmail.com
قلعه تدافعی کرشاهی

بنای اولیه این قلعه به پیش از اسلام بر می گردد و از ظاهر آن مشخص است که نظامی بوده و جهت غلبه بر دشمنان ساخته شده است.این قلعه خشتی گلی در فاصله 30کیلومتری شهر ابوزیدآباد در شهرستان آران وبیدگل در مساحتی تقریبی حدود چهارهزارو دویست متر مربع واقع شده.دور تا دور قلعه را خندقی با دهنه 5 متر در میان دو دیوار چین در بر گرفته که با اضافه کردن آن به بنا مساحت کلی آن به 8000متر مربع می رسد.کارشناسان می گویند که این بنا در دوران قاجاریه توسط یکی از یاغیان آن دوره بنام نایب حسین کاشانی باز سازی شده است و بعد از دستگیری نایب حسین به دست چراغعلی خان«سردارصولت بختیاری»رو به متروکه شدن و ویرانی رفته.این بنا دارای دو حیاط،اصطبل،اتاق های کوچک مخصوص غلامان،شاه نشین زمستانی و تابستانی،انبار و حوض بزرگ است که بسیار دیدنی و جالب می باشند
خانه بروجردی ها
dunckelvogel@gmail.com
تپه های سیلک کاشان

منطقه سیلک کاشان اولین تمدن شهر نشینی ایران باستان و قدیمی ترین مرکز ذوب فلزات در جهان است که در3کیلومتری جنوب غربی شهرکاشان واقع و از دو تپه شمالی و جنوبی با فاصله 600متر از یکدیگر و دو گورستان تشکیل شده است.گورستان الف 3500سال و گورستان ب 3000سال قدمت دارد.از نظر باستان شناسان این تپه های ساخته شده از گل رس و سفال در حقیقت محل عبادت اقوام باستانی بوده و ظروف قدیمی پیداشده در آن هم اکنون در موزه لوور فرانسه،موزه ملی ایران و موزه باغ فین قرار دارند.از اینرو قدیمی ترین آثار بدست آمده از تپه شمالی به حدود 7000سال قبل و آثار مکشوفه در تپه جنوبی مربوط به 5000سال قبل می باشد.مجسمه انسان ساخته شده از استخوان،انواع زیورآلات و حلقه ها از جنس سنگ مرمر،مهره،هاون،اسلحه و ابزار فنی،ظروف سفالین شامل جام،کوزه،ظروف سه پایه،ظروف لوله دار بلند با نقش های مختلف،لیوان و قوری سفالی و دوکهای گلی و سنگی از جمله بخشی از مکشوفات منطقه می باشند.
نمای بیرونی بازار کاشان
بازار کاشان

بازار کاشان از مهمترین آثار تاریخی شهر کاشان است که قدمت آن به دوران آل بویه بر می گردد.این مکان تجاری در دوره صفویه بلآخص در زمان حکومت شاه عباس دارای عظمت و شکوه فراوانی بوده.بازار در حال حاضر با 1800متر طول و 7مترو نیم عرض مجموعه عظیمی از دیدنی ها را یکجا در خود جمع کرده.بطور مثال حمام خان،کاوانسراهای گمرک،نو،میرپنج،بروجردیها،زغالیها،بازارچه های،تیمچه امین الدوله، مسگرها،زرگرها،کفاش ها،ملک،میانچال،سردار،رنگرزها،گذرنو،پانخل،قیصریه،آب انبارهای بالابازار و گذرنو،شاه سلیمان،مساجد ابوذر،میرعماد،امام خمینی،سر در بازار و نمای سقف و بدنه کاه گلی این مجموعه در نوع خود بی نظیر و دیدنی هستند.این بازار در مرکز شهر و در حدفاصل خیابانهای اباذر و باباافضل واقع است
جامع کاشان


عکاس محسن قائمی
dunckelvogel@gmail.com
مسجد جامع کاشان
عکس محسن قائمی
کاشان یا به گفته مورخان ایرانی شهر دارالمومنین، دارای مساجد زیاد با قدمتی قابل ملاحظه از دوره سلجوقیان تا به امروز است که شاید عدد آنها امروزه به 500 برسد.بطور مثال مسجد ملااحمدی،مسجدعلی آقا محمدیه،مسجدبالابازار،مسجد پیرچراغ،مسجدآقا بزرگ،مسجدجامع کاشان وووو نمونه ای از آنها می باشند.مسجد جامع کاشان جزو مساجدی است که از قرنهای اولیه اسلام در ایران بجا مانده.این بنا دارای گنبدی آجری است که احتمالا پس از زلزله1192ه،ق که مسجد آسیب فراوان دید به وسیله عبدالرزاق خان کاشی به صورت اساسی تعمیر گردیده و این موضوع در کتیبه خط ثلث در زیر گنبد مسجد به سال 1207ه،ق مشخص گردیده است.همچنین این مسجد دارای محراب و مناره آجری زیبائی است که دارای کتیبه آجری به خط کوفی و دارای تاریخ 466ه،ق است که نشان دهنده اهمیت و اعتبار مسجد در دوره سلجوقیان را نشان می دهد
باغ موزه فین کاشان

عکاس حمید
عمارت فین کاشان

باغ فین
بناي اوليه باغ فين به قبل از اسلام و با تمدن سيلك پيوند خورده است كه تمدن سيلك نيز پيوندي ناگسستني با چشمه جوشقاني دارد كه در بالاي باغ جاري است، و به چشمه سليمانيه معروف است و از ديرباز همچنان در آبادي منطقه فين موثر بوده است.بر اثر زلزله سال 982 ه،ق باغ به کلی ویران گشت و در سال 1000 ه،ق به دستور شاه عباس صفوی در مکان فعلی که در حقیقت قسمتی از باغ قدیمی است این باغ ساخته شد که تا قبل از حمله افاغنه رو به آبادانی داشت. ولی بعد از مدتی رکود بدلیل این حمله ها با ساختن عمارت خلوت کریم خانی در ضلع جنوبی باغ به دستور کریم خان زند باغ مجددا رو به آبادانی گذاشت.اما با زلزله سال 1192 قمری باغ فین مجددا آسیب کلی دید که به سال 1200 قمری با روی کار آمدن سلسله قاجاریه مرمت عمارت فین و ساختن ساختمان شتر گلوی فتحعلی شاهی در ضلع جنوب غربی باغ و حمام سلطنتی برزگ در مجاورت حمام اولیه به دستور فتحعلی شاه جان تازه ای به کالبد باغ داد.از وقایع مهم تاریخی این مکان می توان به تاج گذاری شاه اسماعیل صفوی و قتل میرزا تقی خان امیر کبیر اشاره کرد. عمارت فین کاشان در 6کیلومتری جنوب شهر کاشان و در کنار روستای فین واقع است
گل گلاب
dunckelvogel@gmail.com
کاشان

این شهرستان 9647 کیلومتر وسعت و جمعیتی بالغ بر 335875نفر را در بر دارد.از نظر تقسیمات کاشان دارای 4 بخش«مرکزی،قمصر،نیاسر،برزک»9دهستان«کوهپایه،میاندشت،خرم دشت،جوشقان قالی،قهرود،کوه دشت،نیاسر،بابا افضل،گلاب»و 6 شهر بنام های« کاشان،مشکات،قمصر،جوشقان قالی،نیاسر،برزک»می باشد. آب و هوای شهرستان دارای دو حالت اقلیمی پایکوه و دشتی است که پایکوه خشک و نیمه خشک با تابستانهای معتدل و خشک و زمستان های سرد می باشد و دشتی آن،اقلیمی بیابانی با تابستانهای بسیار گرم و خشک و زمستانهای نسبتا معتدل می باشد.اقتصاد و درامد اهالی منطقه از راه کشاورزی،گلاب و قالی بافی است.از نظر قدمت با کاوش های باستان شناسی در تپه های سیلک منطقه سکونتی 5 الی 7 هزارساله را دارا می باشد. نخستین ساکنان منطقه اقوام سیلک بودن که ابداعات و نو آوری های فراوانی در صنایع داشتن.از اینرو می توان این پیشرفت را در آثار سفالین، اشیاء مسی ومفروغی بدست آمده از تپه های شمالی و جنوبی سیلک مشاهده کرد.شهرستان کاشان دارای مناطق باستانی و دیدنی زیادی از جمله تپه های سیلک،مسجد جامع با مناره پنجه شاه،برج و باروی شهر،بند قمصر،قلعه جلالی،باغ فین و چشمه سلیمانیه،بازار بزرگ کاشان،خانه بروجردی،طباطبائی،عباسیان،عامری ها وآل یاسین کاشان،حمام سلطان امیر،آبشار نیاسر،میدان سنگ،آب انبار های کاشان،بقعه ها ووو است که در نوع خود بی نظیر می باشند
پاییزان

عکای ابوطالب ندری
قلعه سی زان

قلعه خشتی «سی زان»دژی است خشتی بجا مانده از دوره سلجوقیان دارای 9 برج دیدبانی که حکایت از مکانی نظامی مسکونی دارد که به هنگام هجوم یاغیان از جان و مال اهالی حفاظت می کرده. این قلعه بدلیل کشف خمره ائی حاوی سکه های طلا در ده 60 شمسی و حفاری های غیر مجاز بعد آن تا حدودی ویران گشته که امیدواریم با توجه مسئولین جلوی تخریب آن گرفته شود
بناهای قدیمی نوش آباد

عکس از وبسایت شهرداری نوش آباد
مسجد جامع عتیق نوش آباد

عکس از وبسایت شهرداری نوش آباد
مسجد عتیق نوش آباد تنها مسجد جامع مناره دار از دوره سلجوقیان است که در شهرستان آران وبیدگل واقع شده.این بنا دارای دو صفه یا ایوان است که جنوبی آن از دوره صفویه و شمالی آن از دوره ایلخانی بجا مانده است آب انبار،مناره کتیبه دار با آجر ختائی،شبستان ، سه درب تاریخی،گچ بری،کاشی کاری و نقوش رنگی جزء هنر های معماری و تزینی این بنا می باشند
نوش آباد

عکاس حسن ظهوری
dunckelvogel@gmail.com تماس با ما
شهر زیرزمینی نوش آباد

شهر زیرزمینی نوش آباد«اوئی ها» اثری منحصر بفرداست که باستان شناسان با کشف بقایای معماری،قطعات سفالین و پی سوز که برای روشن کردن فضاها از آنها استفاده می شده قدمت بخش هائی از این شهر را به دوره ساسانیان نسبت داده اند که به تدریج تا عصر صفویه به فضای آن اضافه شده است.مدارک و مستندات تاریخی حکایت از این دارد که منطقه کاشان و شهر های اطراف آن از دیر باز ناامن بوده و ساکنان منطقه برای حفاظت از جان و مال خود چنین پناهگاه زیرزمینی را ساخته اند.شهری با راهروها،اتاق ها و طاقچه ها که هنوز می توان جای تیشه های سازندگان آن را بر روی دیوارهای آن دید