پارسيانه
سرزمین مادری
تهران ...... بنای قدیمی
تهران با اینکه مورد هجوم ساخت و ساز ساختمانهای مدرن امروزی قرار دارد ، امّا هنوز در گوشه و کنار خود بعضی ابنای قدیمی را به همت دوستداران آثار ملی و فرهنگی در خود محفوظ داشته است .بیشترین بناهای تاریخی تهران مربوط به دوره قاجاریه است ، که اگر همه آن بناها تخریب نمی شد امروز تهران در دل خود چنان گنجی را داشت که با توسعه صنعت توریسم می توانست به توصعه اقتصادی کشور کمک شایانی کند .
مرور می کنیم بناهائی که موجود بود و امروز جای انها در این کلان شهر خالی است
بناهای فتحعلیشاهی.. مسجد شاه ، بناهای باغ شاه ، برج نوش ، کاخ نگارستان ،قصر لاله زار ، و کاخ نیاوران ، ولی امروزه همه آنها جز کاخ نیاوران و مسجد شاه از بین رفته اند .
بناهای دوره ناصر الدین شاه ..ساختمان مدرسه دار الفنون ، قصر عشرت آباد ، قصر یاقوت ، قصر سلطنت آباد ، باغ عیش آباد ، قصر امیریه ، مسجد و مدرسه سپه سالار ، راه آهن حضرت عبدالعظیم ، اتاق موز در کاخ گلستان ، تالار آینه در کاخ گلستان ، تالار برلیان در کاخ گلستان ، کاخ ابیض در کاخ گلستان ، میدان توپخانه .
دوره مظفری ..قصر فرح آباد
امّا هنوز هم در دل این کلان شهر آثار بجا مانده از تاریخ پیدایش این شهر وجود دارد . بناهائی همچون سر در باغ ملی ، باغ فردوس ، کلیسای آشوریان ، مسجد شاه ، کاخ شمس العماره ، گورستان ظهیر الدوله ، بازار تهران ، کاخ موزه ها ،ووووو .

شاید بیشتر ما مردم ساکن در تهران در روز یا در هفته یا ماه و یا سال چندین بار از جلوی سر در باغ ملی گذر می کنیم بی انکه توجه خاص به این بنای قرن معاصر داشته باشیم .این سر در در سالهای 1301 تا 1304 به صورت دروازه ورود به میدان مشفق که محوطه ای نظامی و در اختیار قشون بود بر روی بنای قدیمی آن ساخته شد .
بنای سر در باغ ملی کار استادانی همچون استاد جعفرخان معمارکاشانی ، استاداسماعیلی ، استادکریم منیژه ، واستادخاک نگارمقدم است ، همچنین بر کتیبه کاشیکاری سر در باغ ملی اشعاری از ندیم الملک به چشم می خورد .
این بنای تاریخی دارای سه « چشمه دروازه دار » و دو « لنگه آهنی » است که حکم ورودی و خروجی پادگان نظامی را داشته که محل مشق و تمرین و مانور سربازان بوده است .