پارسيانه
سرزمین مادری
مجموعه کاخ گلستان


































مجموعه کاخ گلستان
سابقه تاریخی ارگ سلطنتی که محدوده مکانی تاریخی آن را شمال خیابان سپه « امام خمینی » در سمت غرب خیابان خیام ، در شرق خیابان ناصر خسرو و در جنوب خیابان بوذرجمهری « پانزده خرداد » و میدان ارگ تشکیل میدهد به دوره صفویه نسبت داده شده است .
با این همه مجموعه کاخ گلستان یادگاری به جای مانده از ارگ تاریخی ایران محل اقامت شاهان سلسه قاجار و از زیباترین و کهنترین بناهای پایتخت دویست ساله ایران می باشد .
کهنترین بناهای موجود در مجموعه گلستان ، ایوان مرمر و خلوت کریمخانی متعلق به دوران کریمخان زند است .
پس از مرگ کریمخان زند در سال 1193 آغامحمد خان قاجار در سال 1200 تهران را به پایتختی برگزید ، ولی به دلیل لشگر کشیهای دائمی کمتر در مقر حکومت خود به سر می برد . و برای عمارت و آبادانی چندان فرصت نداشت . تا آنکه فتحعلی شاه در سال 1211 بر تخت سلطنت ایران جلوس کرد . از آن زمان به بعد با گسترش دستگاه اداری و تشریفات سلطنتی بناهای متعددی در داخل ارگ تهران عمدتاً در زمان فتحعلی شاه و ناصر الدین شاه قاجار احداث شد .
بخشهای مختلف این مجموعه در حال حاضر عبارتند از ایوان مرمر ، خلوت کریمخانی ، اتاق موزه و حوضخانه آن ، تالار آینه ، تالار عاج یا سفره خانه ، تالار بریان یا سفره خانه ، تالار برلیان یا تشریفات ، ساختمان کتابخانه ، عمارت شمس العماره ، عمارت بادگیر و حوضخانه وسیع آن ، تالار الماس ، کاخ ابیض ، و چادر خانه

1 Comments:
Anonymous Anonym said...
هموطن گرامی. لینک وبلاگ شما به **لیست وبلاگهای فارسی ایرانیان جهان** در قسمت عمومی وکشور محل سکونت اضافه شد. کنترل مضاعف شما هر خطای احتمالی را در نام و کشور محل سکونت از بین میبرد. دادن لینک اختیاری است ولی شما را دعوت میکنم که از تسهیلات خاص حمایت کنندگان استفاده نمائید. با آرزوی شادی و موفقیت.