پارسيانه
سرزمین مادری
قصر فیروزه

در دوران سلطنت ناصر الدین شاه یکی از تحولات بزرگ، اعزام دانشجو به خارج از کشور جهت فارغ التحصیل شدن در علوم مختلف و آشنا شدن با سبک هنرهای مختلف فرنگ بود ، که الحق هم به دستاورد های مهمی نایل آمد .یکی از این علوم حرفه علمی معماری است که با ورود آن ، در ساختمان های ایران تحولات مهمی رخ داد ، مهمترین آن استفاده از نقشه به عنوان یک زبان فنی و تصویری برای اولین بار در معماری کشور بود .البته نباید این را هم نادیده گرفت که بعد از این دوره ، معماری فرنگی در بخش هائی از ساختمان سازی ما جائی برای خود پیدا کرد .
بطور مثال در شرق تهران از سه راه تهران پارس به سمت جنوب که حرکت می کنیم ، در قسمت شرق اتوبان اسب دوانی در منطقه دهکده فرح آباد ، و در جوار جنگلهای سرخه حصار قصری قابل روئت است بنام قصر فیروزه .
این قصر در زمان ناصرالدین شاه « در بعضی منابع در دوره مظفرالدین شاه گفته شده » به مدت چهار سال ساخته شده است . این قصر به شکل نیم دایره ، و ساختمان آن از چند بالکن رو باز تشکیل شده است .
نکته مهم اینجاست که این قصر بر اساس مدل یک کاخ فرانسوی بنام« تروکادرو» در پاریس ساخته شده است . همچنین این قصر از سه محوطه تشکیل شده است . 1 محل سکونت مستخدمین و یک اصطبل آجری 2 محوطه یک باغ کوچک 3 یک باغ و استخر بزرگ
در دورانی از تاریخ این بنا گاهی مورد لطف و گاهی مورد بی مهری قرار گرفته بطور مثال در دوران محمد علی شاه قاجار به دلیل بی توجه ای به این عمارت این قصر از رونق افتاده بود . ولی در دوران سلطنت احمد شاه این قصر رونق خود را باز یافت و عمارت اندرونی به آن اضافه شد ، پس از قاجاریه رضا شاه هم به این قصر اهمیتی نداد ولی در دوران سلطنت محمد رضا پهلوی در کاخ تعمیرات اساسی صورت گرفت و به « قصر فیروزه » معروف شد .
یکی از مهندسین و سازنده این قصر که فارغ التحصیل فرنگ می باشد مرحوم میرزا مهدی خان شقاقی است .


2 Comments:
Anonymous Anonym said...
ba durud bar shoma.besiar besiar az shoma duste geram ke ba ideye besiar bala va etellati besiar arzeshmand pa be arseye farhang honar va mohemtar az hame risheh gozashtit mamnun.rahi basheh baraye digar abar mardane irani.moteshakker az shoma...farahmand...

Blogger پارسيانه said...
جناب فرهمند مرا مورد لطف قرار دادید امید وارم همان که شما میگوید این وبلاگ از کار دراید