پارسيانه
سرزمین مادری
مجموعه کاخهای سعد آباد
عکس از وهید شاهوند vahid clnetmag.com


کاخ سعد آباد در کنار کوهپایه های رشته کوه البرز در شمال تهران و دره سرسبز دربند شکل کرفته است .وسعت مجموعه کاخهای سعد آباد بالغ بر یک ملیون و صد هزار متر مربع می باشد . این مجموعه هم در زمان قاجاریه محل استقرار و سکونت تابستانی آخرین پادشاه این سلسله بوده است ، پس از کودتای 1299 در وسعتی جدید و الحاق باغ های مختلف ، به اقامتگاه تابستانی رضا شاه پهلوی تبدیل شد . در وسعت این مجموعه و در میان درختان کهن سرو و سپیدار کاخ و کوشکهائی به مناسبت و ضرورتهای مختلف به چشم می خورد که طی سالیان به عدد 18 رسیده است .
حاج آقا رضا رفیع در خاطرات خود می نویسد ، من سعد آباد را از ابولفتح سردار اعظم پسر بانو عظمی خواهر ظلل السلطان به مبلغ 400 هزارتومان با مهر حاج آقا نورالله وکاسبی برای رضا خان سردار سپه خریداری کردم .
این مکان دیدنی دارای هشت در ورودی می باشد 1 در نظامیه 2 در زعفرانیه 3 در خیابان دربند 4 در میدان دربند 5 و 6 دو در در جعفر آباد 7 در رودخانه 8 در کاخ سفید .
ای مجموعه از شمال با کوهای البرز ، از شرق با گلاب دره ، از غرب با ولنجک و از جنوب با تجریش همسایه می باشد
هجده کاخ کوچک وبزرگ بازمانده از دوره قاجار و پهلوی عبارتند از 1 کاخ احمد شاهی 2 کاخ سفید « موزه ملت » 3 کاخ شهوند « موزه سبز » 4 کاخ اختصاصی 5 کاخ اسود 6 کاخ شمس 7 کاخ اشرف 8 کاخ غلام رضا 9 کاخ ملکه مادر 10 کاخ احمد رضا 11 کاخ عبدالرضا 12 کاخ بهمن پهلوی 13 کاخ فریده دیبا 14 کاخ شهرام پسر اشرف 15 و 16 کاخهای قدیم و جدید رضا پهلوی 17 کاخ فرحناز و علی رضا 18 کاخ لیلا