پارسيانه
سرزمین مادری
کوه دماوند



مشخصات کوه دماوند
نام دماوند «دنیاوند » ارتفاع 5671 متر ، طول جغرافیائی ° 652 ، عرض جغرافیائی ° 5635 ، جزو رشته کوه البرز مرکزی ، واقع در استان مازندران ، نزدیکترین شهر به کوه دماوند لاریجان می باشد ، فاصله از تهران 66 کیلومتر است ، قله های مجاور این کوه عبارتند از ورارو ، سه سنگ ، گل زرد ، میان رود ، از ویؤگی های مهم این کوه آتشفشانی بودن و بلند ترین قله در ایران ، خاورمیانه وغرب اسیا می باشد، 2 مسیر برای صعود به قله وجود دارد؛مسیر اول جنوب شرق که مسیر نسبتا آسانی است و مسیر دیگری مسیر شمالی که صعود از طریق آن بسیار مشکل و خطرناک است. زمستان های منطقه دماوند بسیار سرد همراه با یخبندان و تابستانهای آن معتدل می باشد. در بیشتر ماه های سال قله آتشفشانی دماوند پوشیده از برف است و مناسبترین ماه برای صعود به قله، مرداد ماه می باشد.
فردوسی بارها از این کوه و شهر در شاهنامه نام برده است. کوه دماوند آشیانه سیمرغ، محل پرورش زال، محل به بند کشیده شدن ضحاک مار دوش توسط فریدون و محل و قوع بسیاری از اسطوره های ایرانی است.
بیاورد ضحاک را چون نوند

به کوه دماوند کردش به بند (شاهنامه)
کوه دماوند دارای چشمه های آب گرم همچون لاریجان ، اسک ، وانه و یخچال های طبیعی مثل سیوله ، دوبی سل ، عروسکها در جبهه شمالی و یخچال یخار در شمال شرقی می باشد