پارسيانه
سرزمین مادری
شهریار یا علی شاه عوض
قلعه یا تپه جورقین

شهرستان شهریار « علی شاه عوض » در منتهی الیه ضلع جنوبی سلسله جبال البرز مركزی واقع شده است و با وسعتی معادل 1329 كیلومتر مربع در ارتفاع 160 متری از سطح دریاهای آزاد قرار گرفته است. شهرستان شهریار دارای سه بخش مركزی ، شهریار، ملارد و قدس، 9 شهر شامل شهریار، ملارد، قدس، صفادشت، صباشهر، شاهدشهر، وحیدیه، اندیشه و فردوسیه و 10 دهستان بوده و از شمال و غرب به شهرستانهای رباط كریم و ساوه محدود می شود. جمعیت شهرستان در حال حاضر بالغ بر 838000 نفر می باشد.
با مراجعه به كتب معتبر و تاریخی و اظهار نظرهای مورخین می توان دریافت كه شهریار از سابقه بسیار طولانی برخوردار است. قدمت برخی از آثار باستانی و بناهای تاریخی به هزاره های قبل از میلاد و ظهور دین اسلام برمیگردد. واژه شهریار از تغییر و تحول واژه ” شهردار “ كه برگرفته از واژه های ” خشتره داره “ در فارسی باستان و ” شتردار “ در زبان پهلوی به معنای ” دارنده و مالك كشور “ می باشد به دست آمده است.
از مهمترین آثار و جاذبه های این منطقه می توان به تپه جوقین ، تخت رستم ، تخت کیکاووس ، بالایان و پل تاریخی دختر « مربوط به دوره ساسانیان » اشاره کرد. همچنین سازمان میراث فرهنگی وجود قریب به 74 تپه باستانی ، چندین قلعه تاریخی ، چند درخت قدیمی چند صد ساله ، تعدادی گورستان تاریخی ،کاروانسرا و آثار باستانی دیگر را مورد شناسائی قرار داده است